Hej.

Vilket kaos det blev!
Denna hyfsat välplanerade åtgärd för att göra vårt hus mer säkert för inbrottstjuvar.
Tillsammans med vår förvaltare hade vi tagit reda på all nödvändig info om koder, taggar, att ta bort koder, vad händer med posten, vad säger räddningstjänsten, vad får man, och vad får man inte etc.

Många mail, telefonsamtal och sökande efter info har det blivit dom senaste dagarna, tyvärr några missförstånd på vägen också.

Planen var och är att inte ta bort någon kod för räddningstjänst, post m.m utan endast koden som Peab skapade första dagen för oss boende.

Den koden hade gjort sitt och när det gäller kod är det ett ämne vi har samlat lite information om, bland annat har vi rapporter om att människor har setts stryka runt i vårt hus utan påverkan av ytterdörrar, vid till exempel senaste inbrottet i källaren var flera förrådsdörrar uppbrutna, men inte ett enda märke på någon av våra ytterdörrar.

En kod har vi ingen kontroll över, vi kan inte se när den används, vi kan inte veta om någon annan får tillgång till den, att till exempel byta kod varje tredje månad kräver att vi måste gå ut med info om den nya koden var tredje månad genom brev i varje brevlåda (redan här finns risk att denna lapp kan komma på avvägar) plus att det kommer att gå åt mycket papper för att hålla medlemmarna informerande.

En tagg har vi kontroll över, vi kan stänga av den, och vi ser när den används och vi kan framförallt se om den används på någon udda tid, till skillnad från koder.
Vi har gjort detta på inrådan, och för att minska risken för inbrott, inte för att ställa till med problem för någon.

Här kommer lite info från vår förvaltare:
För att öka säkerheten i fastigheten har styrelsen valt att ta bort tidigare kod och endast ha den koden som gäller för räddningstjänsten, post mm.

Tanken var att koden skulle försvinna 1 maj men då det krävdes inloggning som SBC ej hade tillgång till så behövde vi ta hjälp av installatören vilket gjorde att det drog ut lite på tiden.
I samband med att ”peab” koden togs bort 9/6 skulle koden för räddningstjänst, post m.fl. läggas in. Tyvärr blev det en miss i kommunikationen så den nya koden blev aldrig inlagd. Arbete pågår nu med att lägga in koden.

19/6 blev SBC kontaktade av Posten och idag den 20/6 lämnas tagg till Posten.

Vi ber om ursäkt för att detta har missats och hoppas nu att allt snart skall vara i sin ordning.
Med vänlig hälsning
Sophie Nyhus Förvaltare för Brf Compagniet

(Kommentar från styrelsen: Koden som SBC har tillgång till kommer från FFS (Försvarets författningssamling) och det är Postnord som delar ut koderna för räddningstjänst, post m.m)

När det gäller vår Facebooksida så resonerar vi så här.
Facebooksidan är en ren bonus från styrelsens sida, och den når kanske bara 50 % av våra medlemmar.

Sidan var först stängd/hemlig men styrelsen tog ett beslut att hålla den öppen på grund av att en stängd grupp kan lätt missbrukas, det kan lätt bli ”dumma” kommentarer m.m.
Vi har bl.a sett märkliga inlägg och personliga angrepp m.m.

Detta anser vi inte vara acceptabelt och styrelsen har inte resurser till att driva denna Facebook-sida utöver vad vi redan gör idag, plus våra andra kanaler som till exempel hemsidan som är vår officiella kanal.
Har man en öppen sida så tänker folk på vad dom skriver.
Facebooksidan kommer därför förbli öppen/publik.

Vi godkänner idag alla inlägg och har möjlighet att ta bort kommentarer som vi anser vara stötande.

Mvh
Styrelsen
Om ni har några frågor, vänligen kontakta oss på: styrelsen@brfcompagniet.se

Ps, jag fick en stor hög av post idag, så nu hoppas jag problemet är över.